4 Tips voor het loslaten van angsten

Hoe laat jij je angsten los?

Angsten kunnen variëren van alledaagse zorgen tot en met diepgewortelde angsten die ons leven beheersen. Angsten kunnen functioneel zijn: zo is het terecht dat wij angstig zijn wanneer er een leeuw in onze omgeving zou loslopen. Het handelen naar deze angst, kan ervoor zorgen dat je veilig blijft. Continu bang zijn voor loslopende leeuwen in je omgeving, zou echter niet meer functioneel zijn. Gelukkig is het mogelijk om angsten te overwinnen en een leven te leiden dat vrij is van beperkingen die door angst worden opgelegd.

In deze blog deelt Buitenpsycholoog Rotterdam vier waardevolle tips die je helpen om je angsten los te laten:

  1. Identificeer je angsten en begrijp de oorzaak
    Een belangrijke stap om angst los te kunnen laten is ze te herkennen en te identificeren. Neem de tijd om na te denken over welke angsten je belemmeren in je dagelijks leven. Het kan bijvoorbeeld gaan om sociale angst, angst voor falen, angst voor afwijzing, of specifieke fobieën. Schrijf op waar je het meest bang voor bent. Probeer het zo specifiek mogelijk te beschrijven.

    Om je angsten effectief los te kunnen laten, is het helpend om de oorzaken ervan te begrijpen. Vaak worden je angsten namelijk gevoed door negatieve ervaringen uit het verleden of diepgewortelde overtuigingen. Probeer eens te achterhalen waar je angst vandaan komt en welke gedachten en gevoelens hieraan gekoppeld zijn. Dit inzicht kan je helpen om gerichter aan de slag te gaan met het overwinnen van je angsten.

    Hoe dit jou gaat helpen?
    Angst kan vaak irrationeel zijn, en bewust stilstaan bij je angsten kan je helpen om ze te bekijken vanuit een meer rationeel, helpend perspectief. Je kunt jezelf afvragen of je angst wel gerechtvaardigd is of dat het gebaseerd is op onrealistische verwachtingen. Dit kan je helpen om je angst in een realistischer licht te zien en te erkennen dat het mogelijk is om ermee om te gaan.

    Het identificeren van je angsten en zien waar ze vandaan komen, kan óók helpen bij je emotionele verwerking. Door je angsten te benoemen, kun je jezelf toestaan om de emoties die ermee gepaard gaan te voelen en te begrijpen. Dit is een belangrijk onderdeel van het loslaten van angsten. In plaats van het ongemak weg te duwen, geef je ruimte aan wat je voelt. Door vanuit mildheid hier naar te kijken, kun jij jezelf makkelijker geven wat je nodig hebt. Zoals bijvoorbeeld (interne) geruststelling, steun of hulp vanuit je omgeving.

    En weet, dit is slechts een eerste stap. Het daadwerkelijk loslaten van angsten kan een langer en uitdagender proces zijn, maar het begint altijd met het bewustzijn en begrip van wat je angstig maakt!

  2. Gebruik ontspanningstechnieken of ga de natuur in!
    Ontspanningstechnieken kunnen je helpen om je angstgevoelens te verminderen. Dit omvat meditatie, ademhalingsoefeningen, yoga nidra en mindfulness. Een fijne app die je hiervoor gratis kan downloaden is Insight Timer. Deze technieken kunnen je leren om in het moment te leven en je geest te kalmeren, waardoor angstgevoelens verminderen. Het regelmatig beoefenen van ontspanningstechnieken kan je ook helpen om stress te verminderen, wat vaak aan angst gerelateerd is.

    Wandelen in de natuur kan jou eveneens helpen bij het ontspannen. De natuur biedt een welkome afwisseling van de drukte van het dagelijks leven, waardoor jouw hoofd even tot rust kan komen. Een groene omgeving kalmeert daarnaast ook echt jouw zenuwstelsel: het groen van bomen, het kabbelende water van een beekje en de frisse lucht dragen bij aan het verminderen van stresshormonen in ons lichaam, zoals cortisol. Daarnaast stimuleert de beweging de aanmaak van endorfine: een stofje wat je humeur verbetert en je stress vermindert.

  3. Stel je bloot aan je angsten
    Hoewel dit misschien eng klinkt, kan blootstelling aan je angsten een krachtige manier zijn om ze te overwinnen. Dit wordt exposuretherapie genoemd, en het houdt in dat je je geleidelijk aan situaties of objecten blootstelt die je angstig maken.

    Begin met hele kleine stapjes, zodat jij succeservaringen op kan doen en zodat jouw alarmsysteem niet gelijk volledig afgaat. Vele kleine stapjes maken ook een afstand! Door herhaalde blootstelling aan je angsten kun je de angstreactie verminderen en jezelf laten zien dat je in staat bent om met deze situaties om te gaan.

  4. Zoek professionele hulp
    Het kan moeilijk zijn om angsten alleen te overwinnen, en dat hoeft ook niet. Er zijn veel professionals die gespecialiseerd zijn in het helpen van mensen bij het omgaan met angststoornissen en fobieën. Een psycholoog kan je helpen bij het identificeren van negatieve denkpatronen en het aanleren van nieuwe, gezonde copingstrategieën. Therapie, zoals cognitieve gedragstherapie (CGT), Acceptance & Commitment Therapy of EMDR kunnen bijzonder effectief zijn bij het aanpakken van angsten.

Wees geduldig en mild voor jezelf. Je hoeft het niet gelijk allemaal te kunnen. Het loslaten van angsten is een proces dat tijd en aandacht vereist. Gun jezelf dat proces!

Meer weten? Stuur me gerust een bericht of plan een informatiegesprek om te kijken of ik je verder kan helpen.

Tips voor het loslaten van jouw angsten door psycholoog Rotterdam.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *