Hoe helpt ACT bij langdurige COVID-19 klachten?

Het effect van ACT bij post-COVID

De COVID-19 pandemie: het heeft de wereld op zijn kop gezet. En terwijl het merendeel van de mensen de draad van het leven weer heeft opgepakt, is er ook een deel die nog dagelijks worstelt met de langdurige klachten die bekend staan als ‘post-COVID’. De klachten variëren o.a. van aanhoudende vermoeidheid, kortademigheid, hoofdpijn tot mentale en emotionele klachten. Te midden van deze moeilijkheden kan Acceptance and Commitment Therapy (ACT) een waardevolle methode zijn bij het omgaan met de fysieke en psychologische gevolgen van langdurige COVID-19 klachten.

Bij Buitenpsycholoog Rotterdam wordt deze behandelmethode op een procesgerichte wijze in de natuur van Rotterdam aangeboden door GZ-psycholoog Susan van Hacht. In deze blog gaan we verder in hoe ACT jou kan helpen wanneer je worstelt met langdurige COVID-19 klachten.

Wat is ACT?
Acceptance and Commitment Therapy is een vorm van therapie die zich richt op het vergroten van jouw veerkracht. In plaats van te proberen negatieve gedachten en emoties uit de weg te gaan, leert ACT je juist om hier anders mee om te gaan. Hoe? Je gaat stoppen met het voeren van een strijd tegen alles wat je niet wilt voelen en denken. Door deze strijd te staken, ontstaat er energie en ruimte om je te kunnen richten op wat werkelijk belangrijk voor je is in het leven. Je gaat stappen zetten om die waarden te realiseren, zelfs in de aanwezigheid van jouw uitdagingen. Hier lees je meer in het algemeen over ACT en over ACT in de natuur.

ACT bij langdurige COVID-19 klachten
Hoe wordt de lijdensdruk doormiddel van ACT verlaagd bij langdurige COVID-19 klachten? ACT werkt volgens zes pijlers, zoals je hier onder kunt lezen. Door met deze zes pijlers actief aan de slag te gaan, vergroot je de psychologische veerkracht.

  1. Accepteer je situatie: Langdurige COVID-19 klachten kunnen leiden tot frustratie, boosheid en verdriet. ACT ontkent dit niet, integendeel. In plaats van deze emoties te onderdrukken of te vermijden moedigt ACT je aan om deze emoties te omarmen. Dit kan jou helpen bij het verminderen van emotionele strijd.
  2. Bewustzijn van het moment: Mindfulness is een essentieel onderdeel van ACT. Het versterken van je bewustzijn helpt je om meer in contact te komen met het heden en minder te piekeren over het verleden of de toekomst.
  3. Definieer je waarden: Door na te denken over wat echt belangrijk voor je is, kun je je richten op doelen en activiteiten die betekenisvol zijn, zelfs als je met fysieke beperkingen wordt geconfronteerd.
  4. Neem waardevolle stappen: ACT moedigt je aan tot kleine, haalbare stappen in de richting van je waarden. Dit kunnen activiteiten zijn die bijdragen aan je welzijn, zelfs als ze aangepast moeten worden aan je fysieke conditie.
  5. Loskomen van gedachten: ACT leert je om je gedachten niet als absolute waarheden te zien en ze juist wat minder serieus te nemen. Dit kan helpen om los te komen van negatieve gedachtepatronen en een gezondere relatie met gedachten te ontwikkelen.

Hoewel bovenstaande er nu wellicht uitziet als een vast stappenplan, wordt er bij Buitenpsycholoog Rotterdam niet protocollair gewerkt. We gaan procesgericht aan de slag en sluiten juist aan bij jouw eigen proces. Zo zul je merken dat je soms bijvoorbeeld vooral met de acceptatie van jouw situatie aan het worstelen bent en een andere periode bijvoorbeeld vooral met kritische gedachten, zoals ‘ik moet dit kunnen!’. Door met de juiste interventies op het juiste moment samen aan de slag te gaan, hebben oefeningen nog meer impact. Zo kunnen we jou van perspectief laten veranderen. En dat maakt uit!

Wetenschappelijk onderzoek naar de effecten van ACT bij langdurige COVID-19 klachten laat namelijk zien dat na de therapie het mentale welzijn van de deelnemers aanzienlijk was verbeterd, ondanks dat de corona-gerelateerde problemen zelf niet afnamen. De deelnemers voelden zich na de ACT beter in staat om met hun algemene psychologische problemen (zoals angst) om te gaan. Mijn eigen ervaringen en observaties sluiten hierbij aan, want dit is inderdaad wat ik ook in de praktijk terugzie bij de mensen die ik geholpen heb (en nog steeds help) met langdurige COVID-19 klachten.

De natuur in
Hoe fijn is het om juist in de natuur met deze behandelmethode aan de slag te gaan? Naast de kalmerende werking van al het groen om je heen, word je in deze setting ook sneller geconfronteerd met jouw eigen gedachten- en gedragspatronen. Ben je bijvoorbeeld geneigd om snel over je eigen grenzen heen te gaan? Dan wordt dat vaak zichtbaar doordat je haastig wilt wandelen, ook al ben je kortademig en snel vermoeid. Heb je wellicht last van een strenge stem in jouw hoofd? Terwijl jij hardop uitspreekt wat je allemaal van jezelf moet doen en laten, staat de natuur er rustig en zonder oordeel bij. Deze bewustwording kan confronterend zijn en ruimte geven voor nieuwe inzichten. De natuur nodigt daarnaast niet alleen uit om mét elkaar te praten, zij nodigt ook uit om actief aan de slag te gaan met ervaringsgerichte oefeningen. We gebruiken dingen uit de natuur als middel om jou uit je gedachtenpatronen te laten stappen en je meer te laten focussen op de onderliggende emoties. Zo wordt jij je beter bewust van wat er in jou leeft en wat wel en niet helpend is voor jouw herstel.

Conclusie
ACT kan een krachtige benadering zijn wanneer je worstelt met langdurige COVID-19 klachten. Door acceptatie, mindfulness en het nastreven van waarden te integreren, kan er veerkracht worden opgebouwd en kan je een betekenisvol leven leiden, zelfs te midden van al jouw uitdagingen als gevolg van covid-19. Therapie in de natuur versterkt dit proces.

Meer weten? Stuur me gerust een bericht of plan een informatiegesprek om te kijken of wij je verder kunnen helpen.

ACT bij langdurige covid in Rotterdam

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *